Preken

Hieronder een selectie van preken. Klik op de knop om de preek te bekijken.
De meeste preken zijn gehouden in Shelter Haarlem. Bekijk het Youtube kanaal of luister naar de Spotify podcast van Shelter Haarlem om alle preken van afgelopen jaren terug te zien.


Hemels is een miniserie waar ik in ga op leven in de hemelsferen. De hemelsfeer is een plaats waar geen ruimte is voor onrust, angst, frustratie. Als christenen zijn we bestemd om vanuit die plek te leven en visie te ontvangen voor ons leven hier op aarde. Vriend en collega Wesley Russ heeft er een vervolg aan gegeven. Zeker de moeite waard om te bekijken! Je kunt door scrollen naar de preek maar genieten van de worship is natuurlijk ook een optie.


Abraham moest lang wachten (25 jaar) op de vervulling van de belofte die God hem gaf. Abraham werd onze vader in geloof en wij mogen delen in zijn beloften. Wat kunnen we van hem leren? Hoe bleef hij hoop houden in het wachten? Hoe zorgde Abraham ervoor dat zijn hoop niet geroofd werd door frustratie en ontmoediging. Mijn preek begint op 1:10


Het leven van Jezus op aarde was dynamisch. Hij leefde in relatie met zijn vader, in relatie met zijn leerlingen en in relatie met zijn publiek. Deze drie gebieden wisselden zich voortdurend af zorgden voor een goede balans. Is dat voor jou ook zo? Mijn boodschap begint in minuut 41.


Onder het nieuwe verbond mogen we leven met de wet die Jacobus de volmaakte koninklijke wet van vrijheid noemt. Als christen ben je vrij om alles te doen wat je in liefde voor God en voor mensen kunt doen. Mijn boodschap begint in minuut 60.


In deze serie begin ik met het leven onder het oude verbond. Er ligt een sluier over het oude verbond die ons het zicht op Jezus werk belemmerd. In Christus zijn we vrij van de vloek van de wet. Het simpelweg doen wat er geschreven staat is niet meer de weg naar het leven waar Jezus voor gekomen is. Deze boodschap begint in minuut 52


Jezus heeft het oude verbond vervuld en een nieuw verbond gesloten. Een verbond van genade, vergeving en vrede. Onze relatie met God is geborgen in dit verbond. Elke dag mogen we leven als rechtvaardige zonen en dochters! Mijn boodschap begint op 1 uur 13.


De mix tussen het oude en het nieuwe verbond maakt het evangelie van Jezus onaantrekkelijk. Het geeft christenen het idee dat het nooit goed genoeg is voor God en dat is voor niet christenen reden genoeg om weg te blijven uit de kerk. Het onweerstaanbare evangelie van Jezus is puur en alleen gebaseerd op het nieuwe verbond van genade en vergeving zodat elk mens in vrede met God kan leven. Helaas is de video opname niet gelukt, dus moet je het doen met alleen de audio.


In dit laatste deel ga ik verder in op verschillende vragen die ik kreeg na voorgaande delen. Heeft Jezus het oude verbond werkelijk vervuld? Betekent leven in het nieuwe verbond van genade en vergeving dat ik er maar op los kan leven? Is het niet meer nodig om het oude testament te lezen? Goede vragen! Ik begin na 1 uur en 8 minuten.


Elk seizoen kent verschillende tijden. De tijden kunnen gekoppeld zijn aan je seizoen maar soms zijn er tijden die ogenschijnlijk niet erg passen bij het seizoen. Maak je niet ongerust, ook deze tijden horen erbij. Wanneer je eerlijk bent over de verschillende tijden in je leven en je geeft God de ruimte om in je hart te werken, dan laat Hij je zien dat je uitermate geschikt bent voor het seizoen waarin je zit. Kijk mee vanaf 59 minuten.


Wat kan er een hoop misgaan als we met elkaar in gesprek willen over een gevoelig onderwerp zoals LHBTIQA+. In deze boodschap vertel ik je hoe we dat gedaan hebben in Shelter Haarlem. De principes die ik behandel kunnen wellicht ook behulpzaam zijn voor jouw gezin, klaslokaal, vriendengroep of kleine groep. Wil je reageren? laat het me gerust weten. Het seminar dat ik mocht geven op de Heart2Heart zomerweek bevat de meeste content van deze twee.


Vergeving is een enorme sleutel tot vrijheid. Vergeving stelt je in staat om los te komen van wraak gevoelens en bitterheid. Vergeving doe je in eerste instantie dan ook voor jezelf, zodat je verder kunt in het leven. Soms zijn we te snel met vergeven en geven we onszelf of anderen niet de ruimte om even flink boos te zijn wanneer ons onrecht wordt aangedaan. Ik behandel drie verschillende categorieën van onrecht. Elk met een eigen aanpak tot vergeving. Mijn boodschap begint bij 1:15:40